Pestrý svět hausbótů
Obytná loď nebo hausbót?
Existují mezi nimi velké rozdíly a odborníci pro ně mají i své definice. Lodní svět je však pestrý a každý si může vybrat, jak je nazývat. Lidé hlavně chtějí, aby se jim na hausbótu dobře bydlelo a plavba byla příjemná.
- Hausbót má nízký trup, vysokou nástavbu a je určený k pohodlnému pobytu a následné plavbě. Nabízí lepší obytné prostory za cenu horších nautických vlastností.
- Obytná loď má vysoký trup s nižšími nástavbami. Má sice horší ubytovací podmínky, ale dobré nautické vlastnosti.
S přibývajícími zákazníky vznikají plavidla, u kterých jsou požadavky pro příjemnou a pohodlnou plavbu velmi dobře skloubené.
Putování na hausbótech – aneb, co to je houseboating…
První rekreační putování na hausbótech se datuje na konec 40. let 20. století a je zaznamenáno v USA. Vhodný český výraz pro tuto zálibu není. Jedná se o oblíbenou rekreační aktivitu pro všechny věkové kategorie i díky možnosti měnit prostředí a při plavbě ze svého pohyblivého “domečku” poznávat okolní krajinu. Lze ji spojit i s pěší turistikou a cykloturistikou.
Hausbóty v Evropě – stručný přehled…
Z každé evropské země pochází mnoho lodních typů. Spousta hausbótů v západní Evropě vznikla přestavbou původních nákladních člunů a dnes slouží jako víkendová sídla i k celoročnímu bydlení. Moderní hausbóty stavěné podle posledních trendů se v dnešní době vyrábí zejména v Německu a Polsku.
Velká Británie je známá tzv. úzkými čluny (daná šířka 2, 07 m a proměnlivá délka 7 – 21 m), které sehrály významnou roli v období průmyslové revoluce. Jejich výroba probíhá do současnosti, kdy je evidováno 30 000 lodí sloužících k rekreaci a 8 500 lodí je registrováno pro bydlení.
Robustní trupy těchto plavidel mají i českou stopu a pro Velkou Británii se na zakázku vyrábí v Třebíči.
Holandsko je svojí rozsáhlou sítí vodních cest považováno za Mekku houseboatingu. Zde se však rozlišuje mezi hausbótem a obytnou lodí. Pod slovem hausbót se rozumí ukotvený plovoucí dům postavený na lodním trupu, nebo i betonovém pontonu.
Vzhledem k vysokým cenám pozemků jsou domy na vodě vhodná alternativa i pro bydlení.
Ve Francii se setkáte s hausbóty, které vznikly přestavbou z nákladních člunů třídy Peniche. Tyto čluny se v 80. letech 19. století stavěly pro francouzské a belgické vodní cesty a následně si je současní majitelé přestavěli na víkendová sídla do podoby hausbótů.
Ironií historie je skutečnost, že tyto 20 – 38 m dlouhé a 5 m široké čluny plánovala v minulosti německá armáda použít k invazi do Anglie.
V Německu najdete rozsáhlé kolonie hausbótů jak v Hamburku, tak i v Berlíně a jeho okolí. Vznikají jednak přestavbou vyřazených nákladních lodí a dále se staví i moderní hausbóty s nástavbou bungalovu a plováky. Objevují se i plavidla, na která si můžete umístit vlastní karavan a ve svém pohodlí proplouvat vodní cesty.
Němci jsou národ, který rád dělá věci systematicky. Nástavby moderních hausbótů jsou projektovány tak, aby se daly využít i jako zahradní stavby.
Naši severní sousedé mají bohaté zkušenosti s výrobou moderních hausbótů a plovoucích domů. Polsko je po Spojených státech druhým největším světovým výrobcem obytných lodí do délky 9 metrů.
Nejznámější rekreační oblasti jsou zde Mazurská jezera, řeka Visla a jezera poblíž Baltského moře. Největší polské půjčovny uvádí, že každý rok zařadí do provozu zhruba 100 nových plavidel.
V České republice měla vliv na podobu rekreačních lodí i obliba trampingu a chataření. Z některých plavidel se vyvinuly samostatné typy stavěné i pro zahraniční zákazníky. Na Vltavě v současnosti existuje několik kolonií převážně starších hausbótů, ve kterých sezónně nebo celoročně žijí i známé osobnosti.
Rozšířený je dovoz 6 – 7 m dlouhých kajutových lodí z Evropy, které konstrukčně pochází z 80. let minulého století.
Téma hausbótů je velmi rozsáhlé a vydalo by na samostatnou knihu. Snažili jsme se vám tímto stručným přehledem umožnit alespoň letmé nahlédnutí do tohoto zajímavého lodního světa.