Jak vznikal hausbót Navis
Hausbót Navis není jen plavidlo, ale splněný sen – loď spojující útulnost dřevostavby s pohodlím pro život na vodě.
Když se v listopadu 2018 rozběhly první práce na hausbótu Navis, nikdo netušil, kolik úsilí a práce bude stát za jeho dokončením. Devět měsíců úsilí, bezmála 2 000 hodin práce a dohled Československého Lloydu – tak vypadala cesta, na jejímž konci v červenci 2019 stála plně funkční loď připravená na plavbu.

Hausbót byl navržen tak, aby splňoval podmínky pro proplutí lodním výtahem na Orlíku či pod silničním mostem v Týně nad Vltavou.
Základní technické údaje
- celková délka: 8,6 m
- maximální šířka: 3 m
- výška boku: 0,9 m
- ponor: 0,3 m
- výška nástavby: 2,2 m
- výška v nejvyšším bodě: 3,1 m
- maximální výkon motoru: 25 hp
Trup hausbótu
Oproti stavbě klasické lodě tzv. od kýlu, se stavba trupu hausbótu liší v tom, že nejprve je svařen základní obvodový rám paluby a k němu jsou následně přivařené žebra a podélníky. Tím vznikne pevná a robustní kostra trupu. Na vzniklou kostru byl po té připevněn obšívkový plech o tloušťce 4 mm. Po dokončení této fáze vážil trup přes dvě tuny a bylo nutné jej pomocí mechanizace otočit do správné polohy. Teprve poté mohla být na přídi i zádi navařena paluba a připevněno zábradlí. Po finální povrchové úpravě získal trup potřebnou odolnost a estetický vzhled.
Nástavba a interiér hausbótu
Nástavba hausbótu je konstruována jako klasická dřevostavba s tepelnou izolací. Její pochozí střecha zároveň slouží jako horní paluba o ploše 12 m2. Nejvíce práce však probíhalo uvnitř – montáž rozvodů, elektroinstalace a řízení, výroba vestavěného nábytku s veškerým potřebným vybavením.
Připraven na vodu
Po dokončení všech prací nadešel okamžik pravdy – transport k vodě a spuštění na hladinu. Po důkladné kontrole těsnosti přišlo na řadu odvěšení z lan jeřábu, a hausbót se poprvé mohl vydat vlastní silou do svého domovského kotviště. Zde ho ještě čekala certifikace Československého Lloydu, inspekce Státní plavební správy a zkušební plavby.
Po odstranění nedostatků byl už Navis připraven přivítat své první ,,námořníky“. Co začalo jako pouhá myšlenka, se za devět měsíců proměnilo v plně funkční a útulné plavidlo.