Základy plavby
Řízení lodě
Na většině rekreačních lodí a hausbótů se setkáte s podobně uspořádaným pultem řízení.
Kormidelním kolem měníte směr plavby a pomocí řadičky určujete směr vpřed nebo vzad.
Řadička má tři polohy: neutrál (základní poloha), směr vpřed a směr vzad. Posunem páky směrem vpřed, řadíte rychlost a přidáváte plyn. Posunem směrem vzad, řadíte zpětný chod a přidáváte plyn.
Lodě jsou vybaveny závěsnými motory, které nevyžadují žádnou vaši péči, ale občas je vhodné je během plavby pohledem zkontrolovat.
Značení plavební dráhy
Červená bóje
pravá strana plavební dráhy
Červená bóje
pravá strana plavební dráhy
Zelená bóje
levá strana plavební dráhy
Zelená bóje
levá strana plavební dráhy
Žlutá bóje
zakázaná vodní plocha pro plavbu (prostor pro koupání atd)
Na řekách a jezerech je plavební dráha vyznačena barevnými signálními znaky – bóje, plovatky nebo znaky na břehu.
• loď plující po proudu musí mít zelené signální znaky na své levé straně a červené na své pravé straně;
• loď plující proti proudu musí mít červené znaky na své levé straně a zelené na své pravé straně;
• za signální znaky na vodě nikdy neplujte – držte se v dráze, kterou vám určují signální znaky;
• určení směru po proudu (od pramene řeky k moři) platí i na přehradních nádržích.
Značení mostů
Proplutí zakázáno
Zákaz plavby mimo vyznačený prostor (proplouvejte mezi těmito znaky)
Doporučené proplouvání jenom v jednom směru (proplouvání v protisměru zakázáno)
Doporučené proplouvání v obou směrech
Vyhýbání motorových lodí – pravidlo pravé ruky
Většina ukázek plavebních situací, ostatní texty a obrázky jsou převzaté z Plavebního průvodce pro Labe a Vltavu Ředitelství vodních cest.
Na řekách a v plavebních drahách plujte vždy vpravo, nikoliv však těsně u břehů.
Motorové lodě se vždy vyhýbají vpravo a míjejí levobokem.
Při křižování motorových lodí, nebo plavbě na souběžném směru, má přednost loď plující vpravo.
Buďte ohleduplní a dodržujte dostatečný odstup. Plachetnice plující za pomoci plachet či veslice mají při křížení vždy přednost. Nechejte je proplout a neberte jim vítr.
Vždy dávejte přednost velkým lodím, nekřižujte před nimi ani neprojíždějte těsně za nimi. Je vhodnější počkat a dát větší lodi dostatečný prostor.
Pokud velká loď na svém pravoboku vyvěsí světle modrou vlajku či tabuli a rozsvítí bílé blikavé světlo, určuje tím, že se budete míjet opačně, tj. pravoboky.
Připlouvání s lodí k molu
Zpomalte na minimální rychlost, kormidlo otočte maximálně vpravo a dejte krátce více plynu – začne se otáčet. Přibližte příď co nejvíce k místu přistání.
Kormidlo lodě otočte maximálně vlevo a dejte krátce více plynu – chod vpřed a loď se začne srovnávat se břehem.
S kormidlem maximálně otočeným vlevo dokončete v klidu manévr. Člen posádky může pomoci s přitažením lodi za lano na přídi.
Po připlutí k molu, uvažte loď alespoň na dvě lana, která musí být vedena opačnými směry. Pokud budou stejně, loď se bude na délce lan volně pohybovat. Nejlepší je mít loď uvázanou alespoň na třech lanech.
K uvazování lodě nikdy nepoužívejte stromy, žebříky, piloty, zábradlí atd.
Odplouvání s lodí od mola
S pomocí člena posádky uvolněte úvazná lana a příď lodě odražte od mola, nebo krátce stisknete dokormidlovací zařízení.
Kontrolujte záď lodě aby nedošlo k nárazu do mola. Při správném směru lodě zařaďte rychlost vpřed a pomalu odplouvejte.
Vázání lodí
Lana na palubě mějte vždy v pořádku. Nikdy nesmíte lano při plavbě táhnout podél lodi.
Při vázání používejte mezery a průchody v zábradlí, nebo volný prostor okolo lodních vazáků.
Pokud lano prochází přes nebo okolo zábradlí, může dojít k jeho poškození.
Jaké používat uzly
Otáčení s lodí v úžinách a plavebních kanálech
Zpomalte loď na minimální rychlost, kormidlo otočte maximálně vlevo, přidejte krátce plyn směrem vpřed a vyřaďte.
Po vyřazení plynu se loď začne pomalu stáčet. Kontrolujte při manévru dostatečný prostoru za zádí lodě.
Manévr popsaný v předchozí části podle potřeby i několikrát opakujte, dokud se loď nestočí do požadovaného směru.
Proplouvání plavební komorou
Světelná signalizace plavebních komor
Dvě červené nad sebou
plavební komora je mimo provoz (po pracovní době)
Červená
zákaz vplutí, nebo vyplutí
Červená a zelená
proplutí je zakázáno, ale je třeba se připravit k plavbě
Zelená
vplutí, nebo vyplutí povoleno
V plavební komoře dodržujte tato základní pravidla
V plavební komoře se vždy řaďte tak, aby se do ní vešlo co nejvíce lodí. Dodržujte však přednostně pokyny obsluhy. Zastavte vždy tak, aby bylo možné otevřít vrata plavební komory.
Při vyplouvání z komory čekejte na zelené světlo na semaforu. Nevplouvejte do pootevřených vrat.
V plavebních komorách se lodě vyvazují na pacholata, průvlaky a kruhy. Pokud je to možné, tak delší lodě vyvazujte na přídi a zádi. V průběhu napouštění, nebo vypouštění plavební komory je nutné lana přitahovat, nebo povolovat.
K vázání je zakázáno používat manipulační žebříky.
Loď nikdy neuvazujte napevno. Při vypouštění hrozí její ,,oběšení” a pak je nutné lano přeříznout.